Prilagodbe

Moderna vremena

Pogledaj... sve je puno knjiga.

Ilustracije: John Tenniel
Vijest • Piše: MV Info • 06.12.2013.

Pilot program: Što (od novinarstva) zaista želi publika?

Iako portalu Moderna vremena Info, baš kao i čitavom niz drugih portala u području kulture ili civilnog društa, sadašnjim tumačenjem neprofitnosti medija nije bilo omogućeno sudjelovati u provođenju pilot programa Javne nabave novinarskih radova, iz kolegijalnih razloga prema novinarima koji će možda preko ovog natječaja doći u priliku objaviti svoje radove za solidan honorar u nekom od tzv. neprofitnih medija (ma što ta definicija u zbilji zaista značila) podsjećamo zainteresiranu javnost da do nedjelje 8. prosinca mogu sudjelovati o odabiru novinarskih radova.


***

U pilot programu Javne nabave novinarskih radova  Ministarstva kulture RH publika po prvi puta odlučuje o usmjeravanju javnog novca i temama od javnog interesa.

Sudjelovanjem u glasanju koje traje od 1. do 8. 12.2013., svi zainteresirani odlučuju koje teme u medijima su zaista relevantne. Oni će odlučiti koji od predloženih novinarskih radova će biti realizirani javnim sredstvima.
 
Novinarska je struka danas izrazito pogođena posljedicama ekonomske krize, tržišnih kriterija upravljanja i različitih tehnoloških promjena. Broj nezaposlenih novinarki i novinara neprestano raste, dok su uvjeti pod kojima rade oni zaposleni sve lošiji. Mnogo je njih stoga onemogućeno da vlastitim znanjem, iskustvom i kompetencijama pridonesu javnom informiranju. Istodobno, niz istraživanja pokazuje da se građanke i građani smatraju nedovoljno upoznatima s ključnim društvenim, političkim, ekonomskim, kulturnim i drugim procesima.

Ministarstvo kulture prepoznalo je stoga potrebu javnog financiranja novinarskog rada, otvorenog što širem krugu zainteresiranih, kako bi teme koje novinarke i novinari smatraju relevantnima mogli prezentirati u neprofitnim medijima.

Kako javno financiranje uvijek podrazumijeva problem instance na kojoj se donosi odluka o raspodjeli sredstava, kao i pitanje njene legitimacije, na temelju modela javnog ugovaranja (tzv. public commissioning) u ovom pilot-programu uvedena je mogućnost da zainteresirana javnost odlučuje istodobno o usmjeravanju javnih sredstava i o temama od javnog interesa. Pedeset projekata koje su novinarke i novinari anonimno, pod šiframa prijavili na natječaj, predstavljeno je na stranici na kojoj se za njih može i glasati.

Projekti su prijavljeni u dvije kategorije: za jednomjesečne potpore (kojih će biti dodijeljeno petnaest) i za tromjesečne (kojih će biti tri). Potpora podrazumijeva iznos prosječne hrvatske plaće i do 2000 kuna mjesečno za troškove novinarskog rada. Svaka glasačica ili glasač, nakon što se registrira svojim OIB-om i datumom rođenja, može rasporediti do petnaest jednomjesečnih i do tri tromjesečne potpore za prijedloge koje smatra najzanimljivijima i najznačajnijima. Prethodno može konzultirati recenziju i ocjene koje je projektima dalo sedmočlano stručno povjerenstvo, koje čine Ðurđica Klancir, Nada Zgrabljić Rotar, Mima Simić, Sanja Sarnavka, Željko Blaće, Stojan De  Prato i Dejan Kršić. Odluku o potporama, međutim, donose isključivo glasačice i glasači.


S obzirom na to da sličan model, iako u različitim varijacijama teorijski razrađivan, još uvijek nigdje nije bio implementiran, svakako će ga trebati evaluirati i ustvrditi u kojoj je mjeri podesan za dopunjavanje postojećih oblika artikulacije javnog interesa tržišnim mehanizmima i kvalificiranim odlučivanjem stručnjaka. Takva će evaluacija tek biti temom javne rasprave. Dotad, sinergija novinarske struke, neprofitnog medijskog sektora i publike uključene u raspravu i odlučivanje o konkretnim pitanjima javnog interesa otvara perspektivu širenja mogućih suradnji, polja tema i dosega neprofitnih medija.

Namjera pilot-programa javnog ugovaranja novinarskih radova, ukratko, jest pružiti dodatnu podršku angažmanu novinarki i novinara u neprofitnim medijima, osigurati osnovne materijalne preduvjete za njihov rad i ponuditi unutar sektora neprofitnih medija model za demokratizaciju procesa odlučivanja o raspodjeli javnih sredstava, s jedne strane, i izbora novinarskih tema od javnog interesa, s druge.

( Izvor: Ministarstvo kulture RH )

– Povezani sadržaj –

– Pretraži sve članke –