Kritika • Piše: Aleksandar Dragaš • 21.08.2008.

Robert Crumb : Muzika

"Voljeti staru glazbu znači biti društveni otpadnik", ustvrdio je u uvodu svoje kolekcije stripova pod zajedničkim nazivnikom "Muzika" Robert Crumb, jedan od najvećih američkih strip-crtača i ilustratora 20. stoljeća.

Ništa čudnog u toj tvrdnji bilo ne bi da neurotični i "pomaknuti" Crumb prije 40 godina nije postao simbol pulsirajuće underground rock i stripovske scene te kao takav odredio oveći komad vizualnog identiteta hippie-kulture, psihodelične scene i modernosti 60-ih godina uopće.

Koncem 60-ih, naime, Crumb je stripovima "Mačak Fritz" (kasnije "oživljen" u crtanom filmu) i "Mr. Natural", sudjelovanjem u strip-izdanjima poput "Mad" i "Zap Comix" (potonjeg je i pokretač) i ilustracijama za album "Cheap Thrills" Big Brother & The Holding Company na kojem je u orbitu besmrtnih katapultirana Janis Joplin, setirao duh jedne generacije i ere u kojoj je sve bilo dozvoljeno.

Crumbovi stripovi u kojima je hrabro i drsko, ali neizmjerno zabavno i otkačeno, kombinirao postulate stripovske duhovitosti i pornografske opscenosti bili su "špica" tadašnjih underground aktivnosti. Danas je Crumb klasik čija djela "vise" po muzejima. No, jedan od najvećih simbola hipijevske scene San Francisca kasnih 60-ih koji je, stripovima i ilustracijama, hrabro pomicao granice slobode u tiskanim medijima i popularnoj kulturi uopće, jedva da je mogao smisliti hipije čiju je elektrificiranu i bučnu rock-glazbu otvoreno prezirao do te mjere da je odbio ilustrirati jedan album Rolling Stonesa.

Premda se već niz godina čini kako su Crumbovi strip-junaci u karakterističnim "keep on truckin'" pokretima i njegove ilustracije za albume neodvojivi od rock-glazbe i pop-kulture toga vremena, kolekcija stripova "Muzika", koju je nakon godina nastajanja na jednu "hrpu" okupio glavni urednik koprivničke izdavačke kuće "Šareni dućan", jasno ukazuju kako je Crumb već tada bio i do danas ostao zaljubljenik u blues, jazz, folk i country glazbu 20-ih i 30-ih godina prošlog stoljeća.

Crumb smatra kako je to bilo zlatno doba popularne glazbe, stručno to pokušava dokazati i u uvodniku osvrćući će na dostupnost instrumenata i žive izvedbe jer su diskografija i elektronki mediji bili još u povojima, a sve što je u glazbi nastalo nakon toga kolekcionara sa zbirkom od 5000 predratnih ploča na 78 okretaja nije nimalo impresioniralo. Paradoksalno, "umjetnik trenutka" i jedna od najavangardnijih ikona pop-kulture s konca 60-ih već tada je prezirao modernu pop i rock glazbu (spram koje je zajedljiv i otrovan) i obožavao samo muziku "baka i djedova" (za kojom je nostalgičan i sentimentalan).

"Otpadnik" Crumb podastire nam djetinje iskrenu, dirljivu, naivnu ljubav i kolekcionarsku strast u stripovima i crtežima kojima lamentira "zašto je neurotičan zbog svoje zbirke ploča" i "zašto su stare pjesme najbolje pjesme", odnosno ironično komentira kako izgleda "ljepotica među diskofilima" i "što je toliko odvratno kad plešu bop i jive".

Vrhuncima ove zbirke doimaju se stripovi o životnim sudbinama bluzera Charlieja Pattona i džezera Jelly Roll Mortona, odnosno strip o nepoznatom crnačkom blues-glazbeniku i bijelim blues-puristima "To je život", satira o "Uličnim sviračima", pa kolekcija karata "Early Jazz Greats" i "Heroes Of The Blues" te ilustracija pjesme "Hell Hound On My Trail" Roberta Johnsona i omoti albuma, posebice "Cheap Thrills" i "Harmonica Blues". Robert Crumb doista zna predočiti zašto neki od nas bezgranično vole (staru) glazbu.

Manje je poznato da je Robert Crumb u 70-ima svirao u jug-bandu Cheap Suit Serenaders s kojim je snimio tri albuma i rekreirao pjesme i zvuk predratnih blues, jazz, folk i country pjesama. Isključivo akustični instrumenti, popularne melodije toga vremena i mnogo duhovitosti u svirci glavne su odlike Crumbovog orkestra. Kako je, zgađen Amerikom, Crumb odselio u Francusku tako je i konačno ugasla ideja o ponovnom okupljanju ovog sastava.