Kritika • Piše: Dragan Jurak • 01.01.2014.

Zadie Smith : London, NW

Moglo bi se reći da je "London, NW" prvi "zreli roman" Zadie Smith. Rođena 1975. u sjeverozapadnom dijelu Londona debitantski roman je objavila još kao 24-godišnjakinja. Nevjerojatan uspjeh prvijenca lansirao ju je među zvijezde britanske književnosti, a taj status nije joj doveo u pitanje drugi roman ("Skupljač autograma", 2002.), ocijenjen kao podbačaj. Godinu 2002. i 2003. provela je kao gost predavač na Harvardu, pa onda o transatlantskom iskustvu napisala i svoj treći roman, "O ljepoti" (2005.).

Poprilično stroga prema svojim romanima Zadie Smith je "Bijele zube" opisala kao "roman scenariste "Simpsona" koji se nakratko pridružio vjerskom kultu i otkrio Foucaulta". Bilo je i onih koji su rekli da su "Bijeli zubi" "preveliki roman za tako malu p...". No "O ljepoti" je jednostavno bio veliki roman (jedne sjajne p...).

U dobnom smislu Zadie Smith je svoje romane pomaknula unaprijed za nekih pet-deset godina u odnosu na prosječnu dob kod objavljivanja prvih i drugih romana. Ako su "Bijeli zubi" bili gotovo još adolescentski roman, "O ljepoti", objavljen u tridesetoj, spadao bi u "debitantski roman". To nas dovodi do "Londona, NW" (2012.) kao prvog "zrelog romana" Zadie Smith. Zanimljiva je to pozicija, jer autoricu već u njenim tridesetima prepoznajemo kao potpuno zaokruženu i etabliranu romansijerku svjetskog formata.

S "Londonom, NW" Zadie Smith se vraća na domaći teren. U "kvart". Ali niti je Zadie neki hrvatski reper, niti je sjeverozapadni London neko Vrapče koje mora glumiti ekonomski i socijalno razoreni crnački geto. Uostalom, Zadie se u kvart vraća kao zrela osoba. Nije to više ona zbunjena djevojka iz "Bijelih zubi" već samosvojna, svjetska žena.

Općenito, nije dobro kada se zrela osoba vraća u kvart (odnosno u djetinjstvo, u mladost, u vrijeme nepovratno prošlog životnog intenziteta). Kvart je nešto što socijalno i psihološki trebamo ostaviti iza sebe. Povratak unatrag sugerira neku krizu. U slučaju Zadie Smith prvo što pada na pamet je kreativna kriza. U kvartovima sjeverozapadnog Londona zablistala je kao "poster djevojka post-etničkog društva"; to je uloga, i to je mjesto po kojem ju svi još prepoznaju. Ako se vraća u kvart znači li da se vraća i toj ulozi?

U romanu se prepliću narativne linije četiri lika: Leah, Natalie, Felixa i Nathana. Svi su odrasli u Caldwellu, stambenom bloku Willesdena, u zgradama nazvanima po britanskim filozofima Hobbesu, Lockeu, Russellu... Leah je englesko-irskog podrijetla, a Natalie, Felix i Nathan su tamnoputi, miješanog englesko-karipsko-afričkog podrijetla.

Leah i Natalie (izvorno Keisha) dobivaju dvostruko više prostora u romanu od Felixa i Nathana. Djevojke su se uzdigle iz kvarta, momci nisu. Felix je liječeni ovisnik, Nathan je diler i uličar. S druge strane, demonstrirajući "girls power", Leah je diplomirala filozofiju, radi u dobrotvornoj udruzi, i udana je za Francuza afričkih korijena. A Natalie je diplomirana pravnica, udana za bankara, Talijana također afričkog podrijetla, te majka dvoje djece. Dakle, imamo standardni rasno-socijalni mozaik Zadie Smith. Svi su likovi smješteni unutar par zgrada izmišljenog stambenog bloka, ali izmiješani u najrazličitije rasne, etničke, socijalne, profesionalne, bračne, i obiteljske kombinacije.

No nije se zbog tog mozaika Zadie Smith vratila u London. Na neki način on je samo tapeta. Bitan tek u onim dijelovima romana koji se bave odrastanjem Leah i Natalie, ili socijalnom situacijom Felixa i Nathana. Zadie Smith nema više namjeru biti "poster girl post-etničkog društva". Pravi razlog povratka je tematizacija žena na pragu srednjih godina: dakle, udaje i braka, reprodukcije i djece, posla i novca, psiholoških kriza i egzistencijalnih kriza.

Jasno, Zadie Smith je žena u kasnim tridesetima, to je ono što ju danas prvenstveno definira. To je ono što definira i njen roman. Glavna drama ovdje nema veze s rasnim, pa čak ni u većoj mjeri sa socijalnim. U slučaju Leah glavna drama je u njenom potajnom uzimanju pilula za sprečavanje začeća dok se pretvara da s mužem predano radi na prvom djetetu. U slučaju Natalie glavna drama je u potrazi za seksom izvan bračne ložnice, u popodnevima koje provodi s nepoznatim muškarcima, pronađenima preko internetskih oglasa.

U nekom širem značenju "London, NW" mogao bi se nazvati chick-lit literaturom. Nije to ono što smo očekivali od "zrelog romana" autorice u zrelim godinama, ali opet, u svemu ima neke logike. Vrijeme je za prvu krizu sredovječnosti, prvi rezime života - a gdje se to može obaviti bolje nego u "kvartu", na nultoj točki, s koje se najbolje može vidjeti pređeni put, i usporediti se s ostalim trkačima.

Naravno, "chick lit sredovječne krize" samo je vrlo proizvoljna žanrovska odrednica. I ambicioznim stilom i samom tematizacijom Smith zahvaća mnogo širi prostor. "London, NW", istina, nije bez mana, kritike su i u samoj Engleskoj i samom naslovnom megapolisu bile suzdržane, naglašavajući više nedostatke nego li kvalitete. I istina, mnogo je toga ovdje labavo zategnuto. Priče su slabo povezane, roman gotovo da i nema pravu priču, kraj je ponešto razočaravajući, itd. Moglo bi se reći "London, NW" je o "ničemu". Nakon senzacionalnih "Bijelih zubi", nakon odličnog romana "O ljepoti", Zadie Smith kao da ne osvaja novi teren; rasni i socijalni mozaik kao da je iscrpljen.

No upravo suprotno. Nikako se ne bi moglo reći da Zadie Smith reterira. "London, NW" nije na razini prethodnog romana, ali pokazuje da se Zadie i dalje razvija. Neki dijelovi romana su odlični (recimo mini portret ostarjele i osiromašene londonske buržujke koju posjećuje Felix!), i što je još važnije - Zadie Smith i dalje izmišlja sebe, svoje uloge, i promišlja svoju literarnu poziciju.

Sportaši bi rekli: možda rezultati nisu senzacionalni ali igra obećava i samo treba tako nastaviti.

Zadie Smith: "London, NW"
Prevela Marina Horkić