Kritika • Piše: Sven Popović • 04.02.2015.

Andrija Škare : Život svijeta koji će doći

Nezahvalno je pisati kritiku knjige osobe koju poznaješ. I to ne iz viđenja. Andrija Škare je čovjek kojeg sam prije formalnog upoznavanja znao preko teve ekrana i kao "onog mršavog" koji povremeno pušta muziku u Spunku. Istina je što piše u njegovoj biografiji na koricama knjige; glasno pjeva. Dakle, problem je sljedeći: ako napišete neiskrenu, a pozitivnu kritiku, to će se osjetiti i tako nikome ne radite uslugu, a ako napišete negativnu (možda ne treba čak biti neukusna kritika), moguće je da vas osoba koju znate a čiju ste knjigu prestrogo ocijenili pljune kad vas sljedeći put negdje sretne. Prije nego se još više zapletem u intimistička baljezganja najbolje je da odmah raščistimo stvar - "Život svijeta koji će doći" odlična je zbirka priča.

Zašto? Ova zbirka sadrži idealan omjer mladenačkog elana i vitalizma te čistog zanatskog umijeća. Drugim riječima, priče uspijevaju artikulirati mladenački sentiment bez suvišne patetike i to kroz pitke, snažne rečenice autora koji je dovoljno mlad da mu je proza i dalje zaigrana, a dovoljno zreo da zna kako je pisanje zanat i kako je talent bez mukotrpnog rada sasvim nebitan.

Andrija Škare inzistira na kratkim rečenicama i gotovo da se religiozno drži rečenice Isaaka Babelja o tome kako nijedno željezo ne može probiti srce takvom snagom kao točka stavljena upravo na pravo mjesto. Bez pretjerane poetičnosti, uvijek u kratkim crtama uspijeva dočarati atmosferu maratonskog tuluma, kvartovske birtije ili šetnje gradom. Njegovi su likovi luzeri, "kvartovski brijači", čudaci, poklonici vinila, tj. uglavnom mladi ljudi koji i dalje nisu načisto što žele od sebe i svijeta. Priče su manje ili više lucidni presjek njihove svakodnevice, tu su sumanuti tulumi, ljubavne veze koje ne funkcioniraju i ljudi koji nisu zadovoljni svojim poslom.

Svako toliko razbije ritam priča o svakodnevnim situacijama iz manje ili više mladenačkog života (ako je američka inačica "Kmart realism" onda bi naša inačica valjda bila "konzumovski realizam") s nekakvom bizarnom (ali ne i morbidnom) i apsurdnom pričom, poput one gdje se jedan od likova probudi s kokošjim nogama, ili gdje protagonist sretne Leonarda Cohena u tramvaju pa zatim s njim u stanu svoje djevojke pije vino i preslušava Idole. A da nisu u pitanju samo vinjete iz života mladih dokazuju priče poput one o umirovljenom generalu čiju kuću ruše jer nema građevinsku dozvolu i čija kći sluša Joy Division, ili priča o penzioneru-udovcu koji se odluči otići na bizarni eurotrip.

Humor u knjizi je neusiljen, pomalo infantilan i u određenim je trenucima u stanju natjerati čitatelja da se naglas smije (potpisnik ovih redaka se više puta naglas nasmijao u javnom prijevozu). Škare često poseže za auto-ironijom i ironijom kako bi poentirao, postoje i natruhe (zdravog) cinizma prilikom društvene kritike koja je nenametljivo ukorporirana u samo tijelo teksta. Referiranje na popularnu kulturu je u granicama dobrog ukusa, mjestimice pretenciozno iako bih rekao da je poneki pretenciozni iskaz i nužan u ovakvom rukopisu.

"Život svijeta koji će doći" je zaista gušt čitati, zbog elegancije i stilske potkovanosti, zbog šarma i šašavosti, zbog duhovitosti, zbog neopterećenosti i, u konačnici, jer je odlična knjiga koja će vam, ovisno o priči, ili izmamiti osmijeh na lice, ili izbiti zrak iz pluća (često u zadnjoj rečenici ili zadnjem paragrafu). Rukopis se čita brzo i lako što nikako ne znači da je materijal plitak, nego jednostavno dobro napisan i savršeno ispoliran.

Škare je uspio napisati knjigu koja je autorski zrela i nimalo sterilna. Knjigu koja je iskrena, nepretenciozna, a opet snažna. Bilo bi lijepo kada bi Škarine generacijske kolege shvatile kako brutalnost, hermetičnost i morbidnost nisu isto što i autorska zrelost, te kako maloprije spomenuta infantilnost i neopterećenost nisu nužno znak aljkavog pisanja.

Andrija Škare to zna. Zato je "Život svijeta koji će doći" odlična knjiga. Zato je novoj Hrvatskoj prozi potrebno više ovakvih naslova.

Andrija Škare: "Život svijeta koji će doći"

CeKaPe, 2014.

** Razgovor Srđana Sandića s autorom možete pročitati ovdje.

Andrija Škare

Život svijeta koji će doći

• Centar za kreativno pisanje 12/2014.
  • 164 str., meki uvez s klapnama
  • ISBN 9789538019029

Knjiga sadrži idealan omjer mladenačkog elana i vitalizma te čistog zanatskog umijeća. Drugim riječima, priče uspijevaju artikulirati mladenački sentiment bez suvišne patetike i to kroz pitke, snažne rečenice autora koji je dovoljno mlad da mu je proza i dalje zaigrana, a dovoljno zreo da zna kako je pisanje zanat.