Kritika • Piše: Jagna Pogačnik • 22.09.2009.

Rade Jarak : Strašni

Vjerojatno će mnogi, baš kao i ja, biti nemalo iznenađeni činjenicom da je Rade Jarak objavio novi roman u žanru SF-a. Pisac koji se, do sada, bavio prozom koja nastaje na rubovima pročitanih djela, promišljanjem vlastita djetinjstva i drugim 'ozbiljnim' temama, upustio se u proznu dionicu koja u Hrvatskoj ima brojne poklonike, nekoliko biblioteka, ali ne i bog zna kako bogatu vlastitu tradiciju.

( oko gore posljednjeg izrečenog autoričinog stava povela se zanimljiva rasprava među apostrofiranim poklonicima, op. ur.)

U posljednje se vrijeme ipak stvorio kakav-takav kontekst u koji upada i ovaj Jarkov eksperiment, promoviran na Festivalu fantastične književnosti u Pazinu. Naime, u skladu s novijim znanstvenim otkrićima o postojanju istarskih dinosaura u blizini Bala, ove je godine festival raspisao natječaj za SF priču upravo o dinosaurima, a Jarkova je priča probila granice i postala samostalnim romanom.

Dakle, u posljednje vrijeme nevjerojatno produktivni Rade Jarak napisao je roman o posljednjem dinosauru, posve poštujući zakonitosti žanra u koji se upustio. Priča romana "Strašni" fokusirana je na usamljenog posljednjeg dinosaura kojem su nakon milijuna godina "genske zalihe pri kraju", pa mu padne na pamet vratiti se na planetu Novih s kojima je njegova vrsta vodila rat do istrebljenja. Uz pomoć tipičnih tehnoloških pomagala, poput svemirskog broda, teleportacijskih kanala i sl., ali i ponešto obične sreće, postat će neželjeni imigrant koji živi u strahu od otkrivanja.

U međuvremenu doživjet će pokoje prijateljstvo, ljubavno-seksualni odnos, završiti u zatvoru, no sve skupa neće mnogo pomoći u mijenjaju istine koje je itekako svjestan - kako je on samo vlastiti potomak, "samo sjećanje na samog sebe". Njegova pozicija nepripadanja ni jednoj ni drugoj civilizaciji, odnosno pitanje njegovog identiteta zapravo je usađeno u temelj Jarkova romana, dok su sve ostale formalne odlike žanra - tehnološka dostignuća i superiornost Novih tek pozadina na kojoj se kristalizira priča o posljednjem dinosauru koji pati od duboke depresije.

Sraz civilizacija, njihov sukob u kojem je pobijedio (navodno) nadmoćniji i sva ta SF čuda i paralelne stvarnosti, kojim se poslužio Jarak, mamac su za žanrovsku publiku, no ne mogu se oteti dojmu kako je Jarkov posljednji dinosaur sudbinom vrlo blizak likovima njegove nežanrovske proze. Princip je isti, sve su ostalo formalne nijanse.

U svakom slučaju, nakon "Strašnog" Jarak si je posve sigurno priskrbio i publiku koju do sada nije imao, što će  možda proširiti recepciju i ostale njegove proze, a ovaj će roman svakako ostati zabilježen kao iznenađujući izlet u druge vode koji je završio posve uspješno.