Moderna vremena

Pogledaj... sve je puno knjiga.

Ilustracije: John Tenniel
Kritika • Piše: Dragan Jurak • 10.02.2013.

Martin Amis : Trudna udovica

Godine 1969. provedeno je istraživanje o seksualnom životu Talijanki. Istraživačica Lieta Harrison intervjuirala je 528 mladih, udatih žena, između 23. i 40. godine života, u Milanu, Rimu i Palermu. Paralelno, intervjuirala je i njihove majke.

Istraživanje je pokazalo razmjere kojima je seksualna revolucija promijenila talijansko društvo. Više od 90% kćeri je tvrdilo da je seks fundamentalan za život žene, dok je to tvrdilo samo 20% majki. Samo 13% kćeri je tvrdilo da je seks primjeren samo unutar braka, dok je to zastupalo 67% majki. Statistički 19% kćeri je kazalo da je predbračni seks pogrešan, a to je tvrdilo čak 70% majki...

Kćeri su dobar seks stavljale na vrh liste "dobrog braka", majke na dno; za kćeri druga najbitnija stvar bila je komunikacija i razgovor, za majke je ta kategorija bila druga odozada; i možda najtragičnije za generaciju prije seksualne revolucije, većina majki na prvo mjesto liste "dobrog braka" stavila je "tolerantnost i strpljene"... Također, od 528 kćeri, 149 je imalo izvanbračnu aferu, od toga čak 26 su bile iz sicilijanskog glavnog grada. Jedna činovnica, stara 28 godina, ispovjedila se da s mužem nije imala odnose posljednje dvije godine, samouvjereno dodavši: "bez ikakvog razloga odlučio me je zanemarivati, ali ja sam mlada žena i imam pravo na normalan život pa imam ljubavnika".

Navodimo ovu znamenitu anketu zbog kontekstualizacije mjesta i vremena romana Martina Amisa "Trudna udovica". Ljeto je 1970. Grupa mladića i djevojaka provodi ga u dvorcu u Kampaniji. Svijet je već zagazio u seksualnu revoluciju, vidjeli smo da su njene vode stigle i do obala Sicilije, premda lokalna mladost sve to većinom još gleda iz prikrajka. Glasnici novog doba su mladi turisti. A novo doba je doba feminizma: doba trudne udovice koja nasljeđuje propali društveni poredak.

Amis navodi povijesne markacije: antibiotici (1955.), kontracepcija (1960.), Zakon o jednakom dohotku (1963.), Zakon o građanskim pravima (1964.), Nacionalna ženska organizacija (1966.), „Mit o vaginalnom orgazmu" (1968.), Nacionalna liga za promicanje prava na abortus (1969.); pa naslovi iz sedamdsetih: "Ženski eunuh" (ljubav i romantika su iluzije), "Ženski posjed" (nuklearna obitelj je konzumeristička prijevara), "Seksualna politika" (bezdan nesigurnosti potiče mušku žudnju za dominacijom), "Naša tijela - mi" (kako emancipirati spavaću sobu), itd.

Amis (1949.) je generacija šezdesetih; danas u biološkim šezdesetima. Za njegovog muškog junaka (koji ljeto provodi intenzivno čitajući englesku literarnu klasiku) 1970. sve su opcije otvorene. U talijanskom dvorcu ukazala mu se "povijesna prilika". Seksualni manifest obećao je ženama "„seks prije braka". Druga točka glasila je i da žene posjeduju "karnalni apetit". Seks kao da se općenito počinje kod žena tržiti bolje od ljubavi.

Napokon, svi su "veterani atomskog Hladnog rata", a "smrtni strah čovjeka može natjerati da poželi spolni odnos". Budući književni kritičar i urednik u izdavačkoj kući tu vidi svoju šansu: ovo ljeto može se ševiti s bilokim, uključujući i zanosnu Scheherezadu, i jednu stariju curu, i pretilu curu, i vlastitu curu, a i dečke koji se motaju po dvorcu.

Dakle, velika napetost vlada na početku "Trudne udovice". Amisov junak gurnuo je ruku u vreću seksualne revolucije i sada čekamo što će izvući: glavni zgoditak, ili k..... Još deset godina prije iz ovakve bi mladenačke konstalacije testosterona i estrogena prokipila kemija romantične priče o konstrukciji (ljubavnog) para. Ali svijet se eto okrenuo naglavačke, s njime i jedan dvorac u Italiji, i umjesto ljubića imamo konstrukciju pornografskog para.

Amisov knjiški moljac dočekati će svojih pet minuta raja novog doba i novih običaja. Somnabulno lijepa Scherezade zakazati će mu strogo seksualni sastanak. Za mladića od dvadeset godina to nije mali izazov. Mora dobro paziti da u dane prije toga redovito ševi svoju curu i da uz to masturbira, kako ne bi previše orno uletio u seksualnu avanturu života. Ali u tu konstrukciju pornografskog para za jednu noć i dalje je ugrađena neizvjesnost. Hoće li mladić moći obuzdati preranu ejakulaciju? Hoće li njegova djevojka čvrsto zaspati od tablete koju će joj umrviti u čašu s prošekom? Hoće li Scherezadin dečko banuti prije vremena? I naposljetku, je li sada uistinu važan samo seks, ili mora postojati i ljubav?

Što reći, velika je to tema, baš kao što je i Amis ("Novac", "Strijela vremena"...) velik pisac. No Amis rješava stvari na nižoj razini romana, u stilu i živosti teksta - i s druge strane, na visokoj razini, tematski ciljajući epohu kao takvu. Ali između velike teme i razigranog rukopisa kao da gubi roman. Recimo da "Trudna udovica" ima glavu i rep, ali ne i ono između.

No u vrijeme kada je četvrti modul zdrastvenog odgoja bacio shizmu na hrvatsko društvo "Trudnu udovicu" možemo čitati i kao popratnu literaturu seksualnog obrazovanja. Bez obzira na probleme u transimisiji između prve i četvrte brzine Amisov roman konstruira sliku vremena koje je definiralo naš svijet, prije svega pitanje ženske seksualnosti i pitanje rodne ravnopravnosti.

Između kraja pedesetih i početka sedamdesetih načeta je patrijarhalna kontrola žena. Na početku "Trudne udovice" Amis spominje slučaj France Viole, sicilijanske tinejđerice koju je oteo i silovao odbijeni prosac. Prema običaju, obeščašćena Franka morala se udati za svog silovatelja. Samo se tako mogla resocijalizirati. Njena obitelj joj je govorila da učini upravo u to. No umjesto odlaska u crkvu sa silovateljem Franca je 1964. otišla na policiju i podigla tužbu. Bila je to nacionalna vijest. Pola Italije bilo je zgroženo činom neposlušne tinejđerice, no šezdesete su mogle početi.  

I dan danas dovodi se u pitanje rodna ravnopravnost. Otpori ženskoj emancipaciji prisutni su svugdje, ne samo unutar crkve, konzervativnih stranaka i udruga, ili tradicionalnih zajednica. No vrijeme čvrste kontrole žena i njihove seksualnosti je iza nas.

Martin Amis, dijete šezdesetih, priča tu veliku priču o oslobađanju žena.

 
Martin Amis: "Trudna udovica"
Preveo Petar Vujačić

V.B.Z., 2012.

( Ovaj tekst koji se ekskluzivno objavljuje na MV Info portalu zajednički je financiran od strane MV Info i udruge za zaštitu prava nakladnika ZANA )

– Komentari –

– Povezani sadržaj –

– Pretraži sve članke –