Prilagodbe

Moderna vremena

Pogledaj... sve je puno knjiga.

Ilustracije: John Tenniel
E-Knjiga • Piše: N. Bartolčić • 21.10.2013.

Europsko vijeće raspravlja ovaj tjedan o PDV-u na e-knjigu

Izgleda da je nedisciplina Francuske i Luksemburga urodila plodom, pa će se tako na ovotjednom zasjedanju Europskog vijeća u sklopu rasprave o DAE - Digitalnom planu za Europu (tj. o tome kako ostvariti održive gospodarske i društvene pogodnosti na jedinstvenom digitalnom tržištu utemeljenom na brzom i ultrabrzom internetu te interoperabilnim aplikacijama) raspravljati i o izjednačavanju stope PDV-a na tiskanu i elektroničku knjigu.

Kao što smo već i pisali u tekstu "E-knjiga u Hrvatskoj iliti kako trčati s utegom od 25 kila", Francuska i Luksemburg su  jednostranim odlukama svojih vlada izjednačile PDV na tiskanu i e-knjigu, nakon čega "zajednička" stopa PDV-a na knjigu u Francuskoj iznosi 7% a u Luksemburgu 3%, što naravno nije naišlo na odobravanje Europske komisije (EK) koja im je naložila da povuku svoje odluke. No, Francuske i Luksemburg su izdržale pritisak, podršku su dobile i od zemalja u kojima se razvoj e-nakladništva i prodaja e-knjiga znatno povećao (npr. zemlje poput Njemačke, Poljske i Nizozemske bilježe značajan rast broja i prodaje e-knjiga).


Podsjetimo, DAE utvrđuje 101 mjeru grupiranu u 7 prioritetnih područja  djelovanja na razini Europske Unije:

- stvaranje jedinstvenoga digitalnog tržišta,
- poboljšanje interoperativnosti informacijskih i komunikacijskih proizvoda i usluga,
- poticanje povjerenja i sigurnosti na internetu,
- osiguranje pružanja znatno bržeg pristupa internetu,
- poticanje ulaganja u istraživanje i razvoj,
- poboljšanje digitalne pismenosti, znanja i e-uključivosti,
- primjena informacijskih i komunikacijskih tehnologija u rješavanju ključnih izazova društva, kao što su klimatske promjene, povećanje troškova zdravstvene skrbi i starenje stanovništva.


Stoga se na europskoj razini, Europska komisija (EK) obvezala poduzeti slijedeće:

- osigurati stabilan pravni okvir koji će stimulirati ulaganja u otvorenu i konkurentnu brzu internetsku infrastrukturu i pripadajuće usluge;
- razviti učinkovite politike spektra;
- stvaranje jedinstvenog tržišta za on line sadržaj i usluge (bezgranične  i sigurne web usluge EU-a i tržište  digitalnih sadržaja, s visokom razinom povjerenja, uravnotežen regulatorni okvir s jasnim pravima režima, poticanju multiteritorijalnih  dozvola, odgovarajuću zaštitu i naknadu za nositelje prava i aktivno podršku za digitalizaciju europske bogate kulturne baštine te oblika globalnog vladanja  na internetu;
- kako bi se povećala tehnološka snaga EU na ključnim područjima i stvorili uvjeti za visok rast SME-a uz nastajanje novih tržišta i ICT inovacija, potrebno je reformirati  fondove za istraživanje i inovaciju i povećati podršku u području poslovnog ICT sektora.

 
Istovremeno, države članice EU dužne su:

- izraditi operativne strategije brzog interneta i osigurati javno financiranje, uključujući strukturalne fondove za područja koja nisu pokrivena privatnim investicijama;
- uspostaviti pravni okvir za koordinaciju javnih radova u vezi s smanjivanjem troškova iskorištenja mreža (eng. network rollouta);
- promicati implementacije i korištenja modernih on line usluga (e-government, on line zdravstvo, pametne kuće, digitalne vještine, sigurnost i sl.)


Kako se aktivnosti po svim tim pitanjima intenziviraju (dan je rok za uspostavljanje jedinstvenog digitalnog tržišta do 2015. godine) ovo je idealna prilika da se uredi i nelogičnost u nejednakom tremanu knjige, što znači da bi i Hrvatska trebala "olabaviti" svoju destimulativnu stopu PDV-a od 25% na e-knjigu, tim više što se s prihodovne strane u državnu blagajnu slijeva zanemariva svota od prodaje e-knjiga prikupljenog PDV-a, a s druge strane koči se razvoj knjižnog e-nakladništva u Hrvatskoj.

– Povezani sadržaj –

– Pretraži sve članke –