Distinkcija : Društvena kritika suđenja

• Nakladnik: Izdanja Antibarbarus
  • Prijevod: Jagoda Milinković
  • 12/2011.
  • 520 str., meki uvez s ovitkom
  • ISBN 9789532491104
  • Cijena: 38.49 eur
"Distinkcija" je prvi put objavljena 1979. i odonda je postala nezaobilaznom referencom ne samo za sociologe, nego i mnoge druge znanstvenike i stručnjake koji se bave kulturom. Tome su dva temeljna razloga. Prvo, nitko kao Bourdieu nije tako temeljito obradio kulturu kao društveni fenomen. Djelo obuhvaća analizu kulturnog ukusa, kako popularnog tako i onoga stručnjaka za kulturu poput umjetničkih kritičara, zatim životne stilove starih i novih vladajućih društvenih klasa, poslovičnih nositeljica kulture u smislu visoke kulture, društveni prostor u kojem se odvijaju i potom strukturiraju rezultati borbi oko kulturnih vrijednosti, kao i njihovih definicija, pa sve do kulturne politike kao izraza spajanja klasnog habitusa i političke ideologije.

Drugi razlog velikoj važnosti ove knjige leži u upravo „zaraznom" konceptu distinkcije. On je toliko korišten od brojnih drugih autora da se koji put može smatrati sinonimom za Bourdieuovu sociološku interpretaciju kulture. A korišten je zbog zasnovanosti, ali i očigledne provokativnosti, Bourdieuova argumenta, zapravo čitave sile argumenata, o tome da profinjeni ukus i ostala obilježja pripadnika visoke kulture ne predstavljaju skoro više ništa drugo nego njihovo sredstvo odvajanja od donjih društvenih klasa. Drugim riječima, naši su ukusi u konačnici određeni našim društvenim porijeklom, i razlike se u tom pogledu teško mogu smanjiti ili poništiti putem (re)socijalizacije, obrazovanja i sličnih oblika kompenzacije koje pružaju moderna demokratska društva."

( iz recenzije Vjerana Katunarića )

***

Pierre Bourdieu (1930 - 2002) francuski je sociolog, antropolog i filozof, jedan je od najutjecajnijh sociologa prošlog stoljeća i kritičar globalizacije. Nakon studija filozofije na elitnoj visokoj školi u Parizu, École normale supérieure, radio je kao nastavnik i potom kao znanstveni novak na Filozofskom fakultetu u Alžiru, kasnije u Parizu i Lilleu. Od 1981. Bourdieu je bio redovni profesor sociologije na renomiranom Collège de France.

U devedesetima Bourdieu je zapažen po žestokoj kritici globalizacije, tržišta, medija te velikoj vjeri u neoliberalizam. Njegovi spisi 'O televiziji' prodani su u 100.000 primjeraka, a ništa lošije nisu prošle niti knjige poput La Misère du monde (1993), Homo Academicus (1984) i La Noblesse d'État (1989).

1993. godine Bourdieu je odlikovan najprestižnijom nagradom na polju znanosti, Médaille d'or du Centre National de Recherche Scientifique (CNRS).

Najpoznatiji je postao po svojoj knjizi "Distinkcija" (La Distinction), koju je objavio 1979, a u kojoj analizira francusku kulturu ukusa, habitus i fine razlike među društvenim klasama. "Distinkcija" predstavlja jedan od vrhunaca suvremene društvene i humanističke znanosti i nezaobilaznu referencu u istraživanjima odnosa između društva i kulture te visokoškolskom i popularnom obrazovanju na području društva, kulture, umjetnosti pa i ekonomije.