Moderna vremena

Pogledaj... sve je puno knjiga.

Ilustracije: John Tenniel
Vlado Kristl

Sekundni filmovi

  • Nakladnik: DAF
  • 05/2015.
  • 200 str., meki uvez
  • ISBN 9789536956319
  • Cijena: 100.00 kn
  • Cijene knjiga samo su informativnog karaktera. Knjige potražite u knjižarama ili u knjižnicama.

Vladu Kristla očito treba sačuvati kao legendu. Pu­blika, čak i ona zainteresirana, ostat će uskraćena za njegove filmove. Možda je na umu imao, doduše to osporava, čitatelje svojih filmova, budući da se s gledateljima jedva može računati. Želja za ovom publikacijom u svakom je slučaju bila njegov uvid u prakse filmskog posla. Zamolio me da objavim ove tekstove.

 

Sve što je Vlado htio dati, otisnuto je ovdje. Doduše, razne su se stvari promijenile u odnosu na ranija (a dijelom i objavljena) izdanja. Ove promjene nisu označene. Kad bismo pred sobom imali više verzija neke stvari, zajedno smo odlučivali koju od njih ovamo konačno treba uvrstiti.

 

Posve jednostavno, ova publikacija trebala bi biti uređena što jednostavnije (također i bez podiza­nja cijene tiska uvrštavanjem filmskih fotografija, kritičarskog dodatka, dokumenata iz tiska itd., a i - što je Vladi u početku teško palo - bez njegovih crteža). Ne bi trebala stajati više od jedne kino-ulaznice.

 

Ne radi se o tome da se dokumentira čitav Kristl. Ne radi se ni o namjeri da se Vladu Kristla etablira kao pisca. Tako bi u prvom redu trebalo razumjeti i sam naslov: "Sekundni filmovi". To su materijali o njego­vom filmskom radu, filmovima, pisanim filmovima, pisane izjave kao što su one knjige snimanja ili eks- pozei koje više nije mogao pisati.

 

Treba dodati i sljedeću napomenu; ni autor ni urednik nisu nikad nakladniku rekli kako se ovdje radi o književnosti (ili nečemu takvome).

 

Vlado je želio da tekst "Seljak sa seljankom začme seljačića koji će svakako postati sluga" bude uvršten u ovu publikaciju kao pogovor.

 

Wolf Wondratschek, u studenom 1970. godine

 

**

Paradoks je Kristlove pozicije u tome što se on, izvana gledano, ukazuje pripadnikom jedne grupe i jednog pokreta, no zapravo i u suštini svoje ljudske i umjetničke naravi ekstremni je individualne s anarhičnim osobinama vlastitog svjetonazora i u skladu s time i socijalnim ponašanjem kojim je prije raskidao nego što je povezivao spone sa sredinama u kojima je djelovao.

Opisujući luk od geometrijske apstrakcije u razdoblju EXAT-a do radikalnog enformela i postenformelne monokromije Pozitiva i Negativa, on time ujedno iskazuje raspon dvaju ključnih raspoloženja koja je u to vrijeme, dakle tijekom pedesetih godina prošlog stoljeća, osjetio u epohi i u sredini svoje umjetničke mladosti. Prvo je bilo povjerenje u napredak obnove, ubrzo potom sustigla ga je sumnja u prvotne ideale, povlačenje, usamljeništvo, gorko razočaranje. Ali nije ustuknuo a da takva raspoloženja i osjećanja ipak dubinski ne izrazi u vlastitoj umjetnosti.

Oni koji su se podrobnije pozabavili čitanjem podteksta Kristlovih crtanih filmova zapazili su da dvije ekranizacije klasičnih romana svjetske književne baštine, "Šagrenske kože" po Balzacu i "Don Kihota" po Cervantesu - nipošto nisu vjerni prikazi literarnih predložaka nego njihove sasvim subjektivne interpretacije, u osnovi su autorovi intimni autoportreti, lako neizravno, naprosto zato što je posrijedi drugačiji medij, u suštini to isto smije se reći i za Kristlovo slikarstvo, a u krajnjoj konzekvenciji i za njegovo cjelokupno umjetničko djelo.

Gesamtkunstwerk Vlade Kristla zapravo je jedna krajnje osobna, umjetnošću posredovana egzistencijalna socijalna ispovijest.

Ješa Denegri

© Bilješke o knjigama izrađene su na osnovu informacija dobivenih od nakladnika i njihove dodatne uredničke obrade temeljem uvida u sadržaj knjige, te se kao takve ne smiju prenositi bez prethodnog dogovora s uredništvom portala.

– Komentari –

– Od istog nakladnika –

Prethodna Slijedeća Vidi sve knjige

– Od istog autora –

Prethodna Slijedeća Vidi sve knjige

– Pretraži sve knjige –