Prilagodbe

Moderna vremena

Pogledaj... sve je puno knjiga.

Ilustracije: John Tenniel
Ivan Meštrović

Michelangelo : Eseji umjetnika o umjetniku

  • Nakladnik: Školska knjiga
  • 11/2010.
  • 272 str., tvrdi uvez
  • ISBN 9789530614888
  • Cijena: 18.45 eur
    Preračunato po fiksnom tečaju konverzije 7,53450 kuna za 1 euro
  • Cijene knjiga su informativnog karaktera, navodimo prvu cijenu po izlasku knjige iz tiska. Preporučamo da cijene i dostupnost knjiga provjerite kod nakladnika ili u knjižarama! Moderna vremena više se ne bave prodajom knjiga, potražite ih u knjižarama, antikvarijatima ili u knjižnicama.
U većine koji su pisali o Michelangelu dobiva se dojam da on ne bi bio ono što jest da nije bilo povoljnih okolnosti ili da bi bio drugačiji, veći i kompletniji da nije bilo onih nepovoljnih. To je samo djelomično istina. Iako nema sumnje da na umjetnika, kao i na svakoga drugog čovjeka, na njegove poglede i na njegovu maštu utječu materijalne i moralne prilike njegova vremena i sredine, pa i njegove osobne, ipak taj utjecaj u biti nema odlučnu ulogu jer su neki ljudi, barem u svojoj biti, izvan neposrednog utjecaja vremena i prilika koje ih okružuju. To za Michelangela vrijedi više nego za ikoga drugog.

Mi ćemo se stoga ograničiti na stvaralačku stranu i snagu Michelangela kao umjetnika, a ovdje-ondje samo dodirnuti Michelangela kao čovjeka. Zato molimo čitatelja da to uzme u obzir jer ne namjeravamo pristupiti Michelangelovoj stvaralačkoj osobi sa šestarom i centimetrom. Mnogi misle, a tako su i pisali, da je Michelangelova veličina u anatomskom znanju i u velikoj tehničkoj vještini, a nama se čini da nije u tome, nego u snazi duha. Anatomsko značenje i tehničko svladavanje jesu važni - a toga je bilo u njega u najvećem opsegu - ali nisu ono što daje veličinu i savršenstvo djelu, nego je to njegov nutarnji duhovni impuls. Dapače, možda su katkad ta vještina i njezino pokazivanje bili na štetu djela.

Nije svrha ovih redaka da budu nepogrješiv vodič u Michelangelovo djelo, svrha im je tek da one koji se pobliže zanimaju za to djelo upozore da ne primaju zdravo za gotovo sve ono što u raznim knjigama piše o Michelangelu, već da ga nastoje sami proniknuti, osjetiti i dokučiti. Ako se, dakle, u ovim redcima, osim onoga što su o njemu napisali drugi, nade ponešto što će olakšati razumijevanje Michelangelova djela, autor će biti zadovoljan i smatrat će da je postignut cilj. Međutim, cilj nije ni u tome da se utječe na one koji su se više bavili Michelangelovim djelom i stekli svoje mišljenje i sud ne bi li taj sud promijenili, nego je ova knjiga u prvom redu namijenjena mlađem umjetničkomu naraštaju, umjesto razgovora o jednom od najvećih umjetnika u plastici poslije zlatnoga grčkog doba.

Ta potreba i dužnost osjeća se to više što je našu suvremenu umjetnost  počeo nagrizati crv dekandencije, koji je već odavno načeo staro stablo našega kulturnog Zapada. Iznoseći Michelangelov lik pred oči naše zdrave mladosti, želimo da joj on zasja svom svojom snagom i vještinom te da se uvjeri u kakvu su grijehu i kakvo svetogrđe čine oni koji oponašaju najprimitivnije oblike zaostalih plemena. Ni mi nismo za to da se udaraju neke granice ili da se mladima sputava duh u bilo kojem smjeru.

Naprotiv, želimo u mladima pobuditi volju i dati im zamaha da upoznaju sve što je stvorilo čovječanstvo, ali da nastave ondje gdje su najbolji prestali, a ne da se vraćaju u nezrelo djetinjsko doba i da neznanje maskiraju tobožnjom istančanošću ukusa, što je ponajčešće samo izraz i dokaz površnosti i odsutnosti dublje duševne kulture i onih koji, tobože, imaju što reći, i onih koji u toj pomodnosti nalaze neki sadržaj, a sve skupa je samo obična obmana, običan blef.

Iskrenost sa samim sobom, kao i s drugima, aksiom je svake prave umjetnosti i svakoga stvaralačkog rada, a zadovoljiti ga može samo najsavršeniji način izražavanja. U likovnom izražavanju velikani poput Michelangela trebaju nam biti uzor i poticaj kako u idejnom smislu, tako i u savršenosti likovnog izražavanja. To ne znači pokušati njegovim korakom dostizati cilj ni govoriti njegovim oblicima, nego ići onim putem na koji nas upućuje naš najintimniji ja i izražavati se u onim oblicima koji odgovaraju našem vlastitom idejnom gledanju. Samo to mora biti iskreno.

Svaka ideja, ako je uistinu zdrava i jaka, naći će svoj način izražavanja. Michelangelova osobnost govori nam da trebamo biti i ostati svoji. To nam govori i njegovo djelo, a kaže to na nekome mjestu i on sam riječima: "Onaj tko korača za drugim, ne može nikada postati prvi." Dakle, oponašati znači ne razumjeti Michelangela. Michelangelo je samo jedan.

Ivan Meštrović

 
***
 
Meštrović je odabrao svojega junaka, heroja, povijesnoga protagonista, ne mogavši odoljeti njegovoj magiji, a neke od njegovih zahtjeva i iskustava preuzeo je kao vlastitu mjeru, kao kriterije prema kojima bi i sam volio biti čitan i valoriziran.

Sigurno nije imao na umu samo Michelangela kad je izrekao kako je svejedno komu je spomenik namijenjen, a važnije je kako je i od koga načinjen, jer je time ciljao i na svoje ponašanje u nizu slučajeva. Jamačno je podrazumijevao i svoju radnu putanju kad je ustvrdio kako sve velike ličnosti prelaze formalni stil, odnosno kako se mogu mijenjati u skladu s epohalnim oscilacijama i implicitnim potrebama samoga djela. Michelangelov manirizam doista se može rimovati s Meštrovićevim eklektizmom, a pritom imati na umu kako razvedenost ne niječe neku nutarnju koherenciju i kako život oblika ima svoju logiku koja je možda ništa manje organska od biološke.

Knjigom, studijom ili pledoajeom o Michelangelu Meštrović je na neki način ušao i u polemiku s dominantnim tendencijama doba u kojemu je sam djelovao. Obraćajući se razmjerno davnom (a opet tako živom, privlačnom i provokativnom) sugovorniku, svjesno je preskočio dijalog sa suvremenicima, barem s onima koji su držali da se umjetnost mora nužno obazirati na pomodne i trendovske prerogative te radikalno i avangardno reagirati.

Nasuprot tomu, smatrao je da u stvaralaštvu postoje stanovite ljudske konstante i mogućnosti postupne preobrazbe, pa je i svoj odnos s Michelangelom shvaćao kao participaciju u nadepohalnim kretanjima, kao odjek na izazov vječnosti.

Tonko Maroević

© Bilješke o knjigama izrađene su na osnovu informacija dobivenih od nakladnika i njihove dodatne uredničke obrade temeljem uvida u sadržaj knjige, te se kao takve ne smiju prenositi bez prethodnog dogovora s uredništvom portala.

– Od istog nakladnika –

Prethodna Slijedeća Vidi sve knjige

– Od istog autora –

Prethodna Slijedeća Vidi sve knjige

– Pretraži sve knjige –